tiistai 19. elokuuta 2014

Time flies

Jo kuukausi Ausseissa takana ja 34 päivää poissa kotoa. Kuinka aika kuluukaan nopeasti. Suomeen en ole juuri edes kerinnyt ikävöimään. Niin paljon on ehtinyt tapahtua kuukauden aikana että ihan hirvittää. Vastahan mä tuskailin pakkailujen kanssa ja itkin Helsinki-Vantaalla, kun taas toisaalta tuntuu että siitä on jo ikuisuus.

Ausseihin oon kotiutunut erittäin hyvin. Kiitokset siitä kuuluu kyllä suurimmaksi osaksi ihanalle hostperheelleni ja paikallisille rotareille. Ainoa kulttuurishokki muhun iski koulussa, jonka aloitin vajaa viikko saapumiseni jälkeen. Kouluni on siis Asquith Girls High School, elikkäs tyttökoulu. Kyseessä on kuitenkin julkinen koulu, jonka säännöt ovat melko rennot yksityisiin verrattuna. Polvien alapuolelle yltävä kouluhame, kopisevat ja painavat koulukengät, uudet oppiaineet, lunchboxin sullominen jo muutenkin täyteen koulureppuun, vanhat sokkeloiset käytävät, joissa vielä 3. kouluviikon jälkeen eksyilen harvase kerta sekä opettajien kutsuminen Mrs. ja Sir on kyllä vaatinut silti aikalailla totuttelua ja sopeutumista. Tähän verrattuna Kauriala on kyllä supermoderni koulu ja sieltä kuvia näyttäessäni koulukaverit on ihastellut silmät pyöreinä. Olen löytänyt koulusta jo oman pienen kaveriporukkani sekä saanut monia tuttuja. Kaikki oppilaat on ottanut mut ihanasti vastaan ja esitelleet kavereilleen. Rakastan australialaisia, sillä suurinosa heistä on niin sosiaalisia, puheliaita ja ystävällisiä. 

1 000 hengen high schoolissa on ihmisiä joka lähtöön, mutta nyt kun kuulun taas koulun vanhimpiin, tuntuu kuin olisin palannut takaisin yläasteen 9. luokalle. Luokkia koulussa on year 7:stä year 12 asti ja oon tällä hetkellä year 11. Nyt meillä on koulussa menossa 3. term eli jakso. Kouluvuosi täällä menee siis päinvastoin kuin Suomessa ja saavuin kesken näiden lukuvuotta. Yksi jakso kestää 10 viikkoa ja lukuvuosi koostuu neljästä jaksosta. Year 11 on kuitenkin poikkeuksellisesti kolme jaksoa ja year 12 viisi. Elikkäs tämän jakson jälkeen olenkin jo sitten year 12 eli high schoolin senior vuodella. Koulussa mulla on tällä hetkellä aineina maths, music, english as second language, textiles and desing (kässä), biology ja pdhpe (terveystieto). Olin aluksi mukana dramassa eli ilmaisutaidossa, mutta yearly exams lähestyessä he olivat jo kerinneet tekemään näytelmän ja jakamaan kaikki roolit, joten mun piti vaihtaa. PDHPE:n ajattelin olevan enemmänkin liikuntaa, mutta se kuitenkin paljastu tosi teoriapainotteiseks eli vastaa kutakuinkin lukion terveystietoa. Musiikki on ainakin mun koulussa tosi haastavaa, sillä täällä tehään omia sävellyksiä ja opetellaan teoriaa tosi laajasti. Tulee ihan mieleen mun musiikin teoriaopinnot Sibelius-opistolla, joista luulin jo päässeeni eroon...haha. En oo kuitenkaan joutunut tekemään koulussa hirveesti hommia, sillä saavuin kesken jakson ja näin lähellä year 11 kokeita, joihin mun ei tarvitse osallistua. Tiedossa siis 2 viikon loma jo syyskuun alussa, sitten viikoksi kouluun, jonka jälkeen taas 2 viikon loma ennen year 12 siirtymistä. Ei paha :D

Koulumatkaa mulla on nykyisestä hostperheestä noin 12 kilometriä,  joka taittuu osittain kävellen, osittain bussilla ja osittain junalla. Koulumatkaan mulla menee aikaa juna-aikatauluista riippuen noin 30-50 min per suunta. Koulu alkaa joka aamu 8:40 ja loppuu klo 15, paitsi ma ja ti, jolloin pääsen jo ennen lounasta kotiin, eli klo 12.14 tai 12.55. Year 12 alkaessa saan tiputtaa yhden aineen pois, jolloin tiedossa sit vielä enemmän näitä lyhyempiä päiviä. Aikas rentoa Suomen lukioon verrattuna.

Vapaa-ajalla oon hengannu yleensä muiden vaihtareiden kanssa, sillä koulukavereilla on viikolla aina paljon kouluhommia ja viikonloppuisin tosi moni niistä käy töissä. Musta on jotenkin hassua, että täällä alaikäinenkin voi työskennellä ruokakaupan tai mäkkärin kassalla. Eniten oon viettäny aikaa Emman, Maxin ja Lucaksen kanssa. Emma on kotoisin täältä mun kylästä Berowrasta ja on tulossa tammikuussa Suomeen vaihtoon. Ollaan samassa koulussa, mutta Emma on year 12, eli valmistuu pian high schoolista. Max on toinen meistä Sydneyn alueelle vaihtoon tulleista suomalaisista ja Lucas taas on Ranskasta. Yleensä joku on järjestänyt BBQ illan kotonaan tai sitten ollaan menty mm. Hornsbyn kauppakeskukseen hengaamaan ja tutkimaan paikkoja. Isäntäperhe ja rotaryt on myös järkänny paljon ohjelmaa ja pitäny mut kiireisenä, mutta niistä sitten seuraavassa postauksessa.


Kuvat parin viikon takaa mun kotikadun päässä sijaitsevalta näköalapaikalta, josta avautuu näkymä tuonne joelle ja laaksoon. Toisin sanoen "I live in the bush". Kuvissa myös Astrid Ruotsista. Kuvaa koulupuvusta laitan heti, kun saan jonkun mua kuvailemaan. Toistaiseks mulla on vaan pari huonompilaatuista kännykkäkuvaa koulupuvusta, joista ainakin yks löytyy instagramista.

Catch ya later!

4 kommenttia:

  1. Paras postaus... Oli tosi kiinnostava minule, joka en tiedä mitään Ausseista. Oot tosiaan saanu ihan kivan näkösen paikan ittelles. Voin myötäelää sun tuskaa musiikinteoriasta. :D Onnea sinne!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti :) Juu tykkään kans! Vähän kaukana etelä Sydneystä, mutta mulla on täältä kuitenkin tosi hyvät unayhteydet lähes kaikialle. Hahah joo onneks mut on toistaseks päästetty aika helpolla, eikä tarvii toistaseks osallistua muutakun soittokokeeseen. Sellon soittoa vähän jo ikävöin, mutta eiköhän semmosen jostain sais hommattua.

      Poista
  2. Voi vitsit, mitä kuvia ausseista!! :) Ihan liian monta maata, missä haluais käydä... Mun kaveri on lähdössä au pairiks ausseihin ja minä USA:han. Se vähän kompensoi sitä, kun aina jäi harmittamaan ette lähtenyt vaihtariksi.. Pidä hauska vuosi, siltä ainakin vaikuttaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi kiitos :) Tässä tosin vasta ihan murto-osa ja otettu tuolta yhdestä pusikosta. Sama ongelma! Haluaisin mennä kaikkialle, mutta aika ja raha tulee vähän vastaan. Oon kuitenkin onnellinen tästä mahdollisuudesta, minkä sain kun tänne lähdin. Au pair kuulostaa mahtavalta! Toivottavasti osuut mukavat perheet kohdalle ja tekin pääsitte nauttimaan ulkomailla asumisesta :)

      Poista

Kiitos kommentistasi! :)